Λογοθεραπεία

imageΒλέπεται το παιδί σας πχ στον παιδότοπο ή σε κάποιο πάρτυ και παρατηρείτε οτι ενώ τα άλλα παιδάκια μιλάνε καθαρά το δικό σας δεν μπορεί να προφέρει σωστά ένα συγκεκριμένο γράμμα ή ήχο; Οι ξένοι δεν καταλαβαίνουν τι λέει; Ή Είναι πάνω από 2,5 ετών και χρησιμοποιεί πολύ λίγες λέξεις; Του είναι δύσκολο να εκφράσει τις σκέψεις του εύκολα και καθαρά; Μπερδεύεται ή δεν κατανοεί τι πρέπει να κάνει όταν χρειάζεται να ακολουθήσει οδηγίες;  Δεν έχει την ικανότητα να διηγηθεί μια μικρή ιστορία και να γίνει κατανοητό στους ακροατές; Συχνά επαναλαμβάνει λέξεις ή τραυλίζει; Όταν του απευθύνει κάποιος τον λόγο αποφεύγει να τον κοιτάει στα μάτια;

Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να αναφέρουμε οτι <κάθε παιδί έχει τους χρόνους του>.

 

Παρόλα αυτά, μια διαταραχή λόγου / ομιλίας μπορεί να θεωρηθεί <ακίνδυνη> ειδικά αν αναφερόμαστε σε μικρές ηλικίες οπου πολλοί (παππούς, γιαγιά, θεία κλπ) από το οικείο περιβάλλον ή ακόμα και οι ίδιοι οι γονείς προσπερνάνε την δυσκολία του παιδιού λέγοντας πως <είναι μικρός ακόμα> ή βρίσκουν και χαριτωμένο να μην μιλά καθαρά το παιδί τους. Η αλήθεια είναι οτι υπάρχουν περιπτώσεις που ανταποκρίνονται στην φράση <θα περάσει μόνον του με τον καιρό> είναι το κομμάτι που προαναφέραμε, οτι <κάθε παιδί έχει τους χρόνους του>.

Αν όμως μια οποιαδήποτε δυσκολία επιμένει για καιρό σε σχέση με τον λόγο και την ομιλία του παιδιού και δεν παρέμβουμε έγκαιρα, εύκολα μπορεί να οδηγήσει το παιδί σε προβλήματα στην κοινωνική, συναισθηματική και εκπαιδευτική του ανάπτυξη. Πρέπει λοιπόν να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Οποιαδήποτε απόκλιση ανάπτυξης του λόγου και της ομιλίας πρέπει να αναφέρεται όσο το δυνατόν νωρίτερα και να ζητείται η αξιολόγηση του ειδικού.

 

Τι είναι η λογοθεραπεία?

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τη διάγνωση και την αποκατάσταση των διαταραχών του λόγου, της ομιλίας, της φωνής ή / και της κατάποσης. Οι διαταραχές αυτές ενδέχεται να εμφανιστούν σε ένα άτομο κατά τη διάρκεια της παιδικής, εφηβικής ή ενήλικης ζωής του. Μπορεί να προκληθούν λόγω νευρολογικής ή αισθητηριακής βλάβης, ψυχοκινητικής καθυστέρησης, νοητικής καθυστέρησης, ψυχογενούς ή ιδιοπαθούς αιτιολογίας.

 

Ποια η σημαντικότητα της έγκαιρης παρέμβασης?

Έρευνες επανειλημμένα δείχνουν ότι η πρώιμη παρέμβαση αυξάνει σημαντικά τα ποσοστά επιτυχίας στα παιδιά που χρειάζονται θεραπεία και μειώνει σημαντικά το χρόνο αποκατάστασης. Τα παιδιά θα πρέπει να έχουν πλήρως ανεπτυγμένη την ομιλία τους πριν να ξεκινήσουν το δημοτικό. Το βασικό πλεονέκτημα της έγκαιρης παρέμβασης είναι ότι επιτρέπει στον ειδικό να αντιμετωπίσει την οποιαδήποτε διαταραχή προτού αυτή προλάβει να δημιουργήσει δευτερογενή προβλήματα. Αυτό σημαίνει ότι ένα πρόβλημα π.χ.άρθρωσης είναι «εύκολη» υπόθεση και όχι κάτι ακατόρθωτο όσο το παιδί δεν έχει δεχθεί κοροϊδίες ή άλλα σχόλια πχ από τους φίλους του κλπ. Αν όμως δεν παρέμβουμε έγκαιρα πιθανότατα θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε επιπλέον δυσκολίες στο ψυχισμό του παιδιού, επιθετικότητα ακόμα και απομόνωση ή σχολική άρνηση. Τα παιδιά είναι οι πιο αυστηροί κριτές.

Μπορεί να σκεφτείτε διαβάζοντας, πολλά άτομα που γνωρίζετε, παιδιά, ακόμα και ενήλικες που πχ δεν λένε σωστά το ρ ή τραυλίζουν. Είναι αδύνατον να καταφέρουμε να μπούμε στην θέση τους και να γνωρίζουμε πως βιώνει ο καθένας τους, αυτήν την δυσκολία. Στην κοινωνία μας για τους περισσότερους το να επικοινωνούμε είναι κάτι εύκολο και η ομιλία είναι κάτι δεδομένο. Ακόμα και μικρές ατέλειες στην άρθρωση μπορεί να αποτελέσουν μεγάλο εμπόδιο στην επαγγελματική αλλά ακόμα και την προσωπική ζωή. Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν ότι τα πιο καθοριστικά χρόνια για την ανάπτυξη της ομιλίας και του λόγου ενός παιδιού είναι από 1 ½, 2 ως 4 ½ ετών. Εάν μέσα σε αυτό το διάστημα το παιδί δυσκολεύεται σε πολλά σημεία και διαφέρει κατά πολύ από την ομιλία των παιδιών της ηλικίας του, είναι απαραίτητη η συμβολή ενός λογοθεραπευτή.

Δεν ξεχνάμε την σημαντικότητα της πρώιμης παρέμβασης ώστε το παιδί να βοηθηθεί άμεσα και να αποφευχθούν συνεπακόλουθα προβλήματα στο μαθησιακό και συναισθηματικό τομέα.