Ρυθμός και λογοθεραπεία
Πολλοί από εμάς έχουμε στο περιβάλλον μας ανθρώπους που μιλούν είτε πολύ αργά, είτε πολύ γρήγορα. Κάπου εκεί καταλαβαίνουμε ότι ο ρυθμός σε αυτά τα άτομα θα βοηθούσε πολύ να δομήσουν την ομιλία τους, να παίρνουν σωστές αναπνοές και να μιλούν με ένα σταθερό ρυθμό ή κυμαινόμενο ανά περίσταση.
Ως ρυθμός μπορεί να χαρακτηριστεί κάθε τακτική επαναλαμβανόμενη κίνηση. Στις τέχνες όπως η μουσική, η ποίηση, ο χορός, ο ρυθμός εκφράζει την οργανωμένη διαδοχή των γεγονότων. Αυτή την διάδοχη θέλουμε να επιτύχουμε και σε παιδιά με δυσκολίες στην ομιλία.
O Τζόζεφ Τζορντάνια ισχυρίζεται ότι η αίσθηση του ρυθμού αναπτύχθηκε στα πρώτα στάδια της εξέλιξης ανθρωποειδών, με βάση τη φυσική επιλογή (natural selection).Πολλά ζώα περπατούν ρυθμικά και ακούν τους ήχους της καρδιάς μέσα στη μήτρα, αλλά μόνο ο άνθρωπος έχει την ικανότητα να λαμβάνει μέρος σε δραστηριότητες που χαρακτηρίζονται από συντονισμένες ρυθμικές εκφωνήσεις.
Συντονισμένες εκφωνήσεις λοιπόν μπορούμε να χαρακτηρίσουμε την διάδοχη των κινήσεων για την παραγωγή ομιλίας. Πολλά παιδιά έχουν δυσκολία στην διαδοχή των αρθρωτών (όργανα ομιλίας πχ γλώσσα, χείλη) και αυτό δυσκολεύει την άρθρωση τους. Ο ρυθμός είναι ένα μέσο που βοηθάει το παιδί να κατανοήσει την διαδοχή μιας κίνησης.
Ο ρυθμός επίσης βοηθάει το παιδί αλλά και τους ενήλικες να χρωματίσουν την φωνή τους ακολουθώντας τα σημεία στίξης (προσωδία), βοηθάει στο να τονίζουν εκεί που πρέπει της λέξεις όταν μιλάνε (επιτονισμός). Πολλά παιδιά με δυσκολία στον επιτονισμό και την προσωδία με ασκήσεις ρυθμού βοηθούνται και η ομιλία τους παύει να ακούγεται μονότονη – ρομποτική.
Παιδιά και ενήλικες με τραυλισμό εντάσσουν στην θεραπεία τους τον ρυθμό για να μπορέσουν να συντονίσουν την αναπνοή τους με την φώνηση.
Πέρα λοιπόν από τις διαταραχές της ομιλίας, ο ρυθμός είναι ένα σημαντικό μέσο που βοηθά όλους μας στην ποιότητα της ομιλίας και της φωνής.
Μάγδα Σαμοΐλη – Λογοθεραπεύτρια